عاداتی مانند دریافت مواد مغذی مهم از رژیم غذایی و پوشیدن عینک محافظ، در میان سایر موارد، می تواند به سلامت چشم کمک کند.

انجام معاینات منظم چشم تنها یکی از راه‌هایی است که می‌توانید بینایی خود را بهبود بخشید و از آسیب‌ها یا بیماری‌هایی که می‌توانند به بینایی شما آسیب برسانند، جلوگیری کنید. به خواندن ادامه دهید تا راه های دیگری را بیاموزید که می توانید بینایی خود را بهبود بخشید.

1.ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی کافی دریافت کنید.

ویتامین‌های A، C و E و همچنین ماده معدنی روی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از دژنراسیون ماکولا جلوگیری کنند.

منابع غذایی برای این مواد مغذی مهم شامل انواع سبزیجات و میوه های رنگارنگ مانند:

  • هویج
  • فلفل قرمز
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • توت فرنگی
  • سیب زمینی شیرین
  • مرکبات
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون و بذر کتان نیز برای سلامت چشم توصیه می شوند.

2. کاروتنوئیدها را فراموش نکنید

چند ماده مغذی دیگر نیز کلیدهای بهبود بینایی هستند. از جمله آنها می توان به لوتئین و زآگزانتین اشاره کرد که کاروتنوئیدهایی هستند که در شبکیه چشم یافت می شوند. شما همچنین می توانید آنها را در سبزیجات سبز برگ، بروکلی، کدو سبز و تخم مرغ پیدا کنید.

لوتئین و زآگزانتین را می توان به صورت مکمل نیز مصرف کرد. این کاروتنوئیدها با بهبود تراکم رنگدانه در آن قسمت از چشم و جذب نور ماوراء بنفش و آبی به محافظت از ماکولا کمک می کنند.

3. تناسب اندام بمانید

بله، ورزش و حفظ وزن مناسب می تواند به چشمان شما کمک کند، نه فقط به دور کمر شما. دیابت نوع 2 که بیشتر در افراد چاق یا اضافه وزن دیده می شود، می تواند به رگ های خونی ریز چشم آسیب برساند.

این بیماری رتینوپاتی دیابتی نامیده می شود. قند بیش از حد در جریان خون شما به دیواره های ظریف شریان های شما آسیب می رساند. رتینوپاتی دیابتی باعث می‌شود که شریان‌های بسیار کوچک در شبکیه – قسمت پشت چشم حساس به نور – خون و مایع به داخل چشم نشت کند و به بینایی شما آسیب برساند.

بررسی منظم سطح قند خون و تناسب اندام و تناسب اندام می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و بسیاری از عوارض آن را کاهش دهد.

4. شرایط مزمن را مدیریت کنید

دیابت تنها بیماری نیست که می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. سایر شرایط منبع مورد اعتماد، مانند فشار خون بالا و مولتیپل اسکلروزیس، می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این شرایط با التهاب مزمن مرتبط است که می تواند از سر تا پا به سلامتی شما آسیب برساند.

به عنوان مثال، التهاب عصب بینایی می تواند باعث درد و حتی از دست دادن کامل بینایی شود. در حالی که نمی توان از بیماری مانند ام اس پیشگیری کرد، می توانید با عادات و داروها آن را مدیریت کنید.

فشار خون بالا را می توان به طور موثر با رژیم غذایی سالم برای قلب، ورزش و داروهای ضد فشار خون درمان کرد.

5. از عینک محافظ استفاده کنید

چه در حال بازی راکتبال، کار در گاراژ یا انجام یک آزمایش علمی در مدرسه باشید، مهم است که از چشمان خود با عینک مناسب محافظت کنید.

اگر خطر ورود مواد شیمیایی، اشیاء تیز یا موادی مانند تراشه‌های چوب، خرده‌های فلزی یا حتی آرنج سرگردان در حین بازی بسکتبال به چشم شما وارد شود، استفاده از عینک محکم و محافظ ضروری است.

بسیاری از عینک های محافظ مورد اعتماد از نوعی پلی کربنات ساخته شده اند که حدود 10 برابر سخت تر از سایر اشکال پلاستیکی است.

عینک محافظ بخرید.

6. که شامل عینک آفتابی می شود

عینک آفتابی فقط برای جذاب به نظر رسیدن نیست. پوشیدن سایه ها یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای بهبود بینایی خود بردارید. شما عینک آفتابی می خواهید که 99 تا 100 درصد منبع مطمئن اشعه UVA و UVB از نور خورشید را مسدود کند.

عینک آفتابی به محافظت از چشمان شما در برابر شرایط ناشی از آسیب چشم کمک می کند. اینها شامل آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک – رشد بافت روی قسمت سفید چشم است. ناخنک می تواند منجر به آستیگماتیسم شود که می تواند باعث تاری دید شود.

استفاده از کلاه لبه پهن نیز می تواند به محافظت از چشمان شما در برابر آسیب های خورشید کمک کند.

7. از قانون 20-20-20 پیروی کنید

چشمان شما در طول روز سخت کار می کنند و هرازگاهی نیاز به استراحت دارند. اگر در یک زمان طولانی با رایانه کار می کنید، این فشار می تواند به ویژه شدید باشد. برای کاهش فشار، قانون 20-20-20 منبع مطمئن را دنبال کنید.

این بدان معناست که هر 20 دقیقه، شما باید به کامپیوتر خود خیره شوید و به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید

  1. سیگار را ترک کنید

می‌دانید که سیگار برای ریه‌ها و قلب‌تان مضر است، البته به موها، پوست، دندان‌ها و تقریباً تمام اعضای بدنتان مضر است. این شامل چشمان شما نیز می شود. سیگار کشیدن به طور چشمگیری خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را افزایش می دهد.

خوشبختانه، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و سایر اعضای بدن شما می‌توانند پس از سال‌ها آسیب ناشی از دخانیات در اولین ساعات ترک سیگار شروع به بهبودی کنند. و هر چه مدت طولانی تری بتوانید از سیگار دوری کنید، رگ های خونی شما بیشتر سود می برند و التهاب در سراسر چشم شما و بقیه شما کاهش می یابد.

  1. تاریخچه سلامت چشم خانواده خود را بیاموزید

برخی از بیماری های چشمی ارثی هستند، بنابراین آگاهی از بیماری های چشمی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما داشته اند می تواند به شما در انجام اقدامات احتیاطی کمک کند.

شرایط ارثی عبارتند از:

  • گلوکوم
  • دژنراسیون شبکیه
  • دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن
  • آتروفی بینایی
  • درک سابقه خانوادگی می تواند به شما کمک کند اقدامات احتیاطی اولیه را انجام دهید
  1. دست ها و لنزهای خود را تمیز نگه دارید.

چشمان شما به ویژه در برابر میکروب ها و عفونت ها آسیب پذیر هستند. حتی چیزهایی که فقط چشم شما را تحریک می کنند می توانند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهند. به این دلایل، همیشه باید دست های خود را قبل از دست زدن به چشم ها یا دست زدن به لنزهای تماسی خود بشویید.

شستن دست ها و ضدعفونی کردن لنزهای تماسی خود طبق دستورالعمل بسیار مهم است.

همچنین باید طبق توصیه سازنده یا پزشک لنزهای تماسی خود را تعویض کنید. میکروب های موجود در لنزهای تماسی شما می توانند منجر به عفونت باکتریایی چشم شوند.

ممکن است شستن دست‌ها، خوردن سبزیجات یا تماشای وزن خود را به‌عنوان گام‌های کلیدی برای بینایی بهتر تلقی نکنید، اما همه این‌ها نقش دارند.

داشتن یک سبک زندگی سالم تر و محافظت از چشمان خود در برابر نور خورشید و اشیاء خارجی نمی تواند از هر بیماری چشمی محافظت کند. اما همه آنها می توانند شانس شما را برای ایجاد مشکلی که به بینایی شما آسیب برساند را کاهش دهند.

  • منبع:‌ healthline
  • درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
    تماس باما
    🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
    نوبت دهی آنلاین
    🔰 راههای تماس:
    تلفن گویا:
    021-49784
    021-37451000