ملانوم چشم یا چشمی شایع ترین نوع سرطان چشم است. این بیماری معمولاً روی یوویا (Uvea) که لایه بین شبکیه و سفیدی چشم است تأثیر می گذارد.

بیشتر ملانوم ها روی پوست تأثیر می گذارند، اما برخی از آنها در سایر قسمت های بدن از جمله چشم ایجاد می شوند. ملانوم چشم در سلول های تولید کننده رنگدانه که به چشم ها رنگ می دهند، ایجاد می شود.

اگر سرطان از چشم شروع شود، سرطان اولیه چشم نامیده می شود. اگر ملانوم چشم در جای دیگری از بدن شروع شده و به چشم سرایت کند، سرطان ثانویه چشم نامیده می شود.

ملانوم چشم معمولاً یک سرطان ثانویه است، به این معنی که از محل دیگری در بدن شروع می شود و به چشم گسترش می یابد. در واقع، حدود 9 مورد از هر 10 ملانوم چشم مورد اعتماد از پوست شروع می شود.

در سال 2019، انجمن سرطان آمریکا (ACS) تخمین می‌زند که حدود 3360 تشخیص جدید سرطان چشم در ایالات متحده وجود خواهد داشت. بیشتر اینها ملانوم چشمی خواهند بود.

علائم

ملانوم چشم ممکن است به صورت یک نقطه تیره در عنبیه ظاهر شود.

برخی از افراد مبتلا به ملانوم چشم ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. برخی دیگر ممکن است جرقه های نوری داشته باشند، بینایی تاری داشته باشند یا نقاط تیره ای را در میدان دید خود ببینند.

علائم و نشانه های زیر ممکن است:

  • یک نقطه تیره در عنبیه که ممکن است رشد کند
  • جابجایی چشم در حفره چشم
  • چراغ های چشمک زن در میدان بینایی
  • چشم های آبکی
  • تاری دید
  • از دست دادن بینایی محیطی در یک چشم

ممکن است یک فرد «فلوترز» را نیز تجربه کند. اینها لکه ها یا خراش هایی هستند که در میدان دید فرد حرکت می کنند.

هنگامی که به یک پس زمینه ساده مانند یک دیوار خالی نگاه می کند، ممکن است فرد بتواند شناورها را واضح تر ببیند. همچنین ممکن است به صورت نقاط کوچک، دایره ها، خطوط، ابرها یا تار عنکبوت ظاهر شوند.

فلوترها به خصوص با بالا رفتن سن افراد رایج هستند. آنها لزوماً نشان دهنده سرطان نیستند.

به ندرت، درد در داخل یا اطراف چشم می تواند از علائم ملانوم چشم باشد.

عوامل خطر

کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ملانوم چشمی می شود.

دانشمندان پیوندهایی بین سرطان چشم و برخی تغییرات ژنتیکی یافته‌اند، اما مشخص نیست دقیقاً کجا این تغییرات رخ می‌دهند یا اینکه آیا باعث ایجاد سرطان می‌شوند یا خیر.

به نظر می رسد عوامل زیر خطر ابتلا به ملانوم چشم را افزایش می دهند:

  • رنگ چشم: افرادی که چشم‌های آبی یا سبز دارند، نسبت به افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم چشمی هستند.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV): قرار گرفتن در معرض نور UV ممکن است خطر ابتلا به ملانوم ملتحمه را افزایش دهد. این یک ملانوم است که در سطح چشم ایجاد می شود.
  • سندرم خال دیسپلاستیک: در این بیماری، فرد دچار خال های غیر معمولی می شود که به خال های دیسپلاستیک معروف هستند. این خال ها با خال های معمولی متفاوت هستند. آنها حاشیه های نامنظم دارند، ممکن است حاوی چندین رنگ مختلف باشند و اغلب به صورت خوشه ظاهر می شوند. خال های دیسپلاستیک بیشتر از خال های معمولی به ملانوم بدخیم تبدیل می شوند.
  • قومیت: ملانوم چشم بیشتر در افراد سفید پوست ایجاد می شود.
  • ملانوم چشم در هر سنی ممکن است ایجاد شود. با این حال، با افزایش سن افراد، احتمال آن بیشتر می شود.

تشخیص

تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان ملانوم چشمی برای داشتن یک چشم انداز خوب بسیار مهم است.

انجام آزمایشات منظم چشم با یک پزشک متخصص در درمان چشم، معروف به چشم پزشک یا اپتومتریست، بهترین راه برای تشخیص زودهنگام ملانوم چشم است.

در طول آزمایش، چشم پزشک قسمت بیرونی چشم را معاینه می‌کند و رگ‌های خونی بزرگ شده را بررسی می‌کند. نتایج این معاینه می تواند نشان دهد که آیا هر گونه بیماری چشمی از جمله تومور وجود دارد یا خیر.

داخل چشم را نیز معاینه خواهند کرد. آنها از افتالموسکوپی برای بررسی داخل چشم از جمله شبکیه، عصب بینایی و عدسی استفاده خواهند کرد. این روش می تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

  • افتالموسکوپی غیرمستقیم: در طی این روش، چشم پزشک از یک هدلامپ مخصوص به همراه یک لنز برای تابش نور بسیار روشن به چشم استفاده می کند.
  • افتالموسکوپی مستقیم: در این آزمایش چشم پزشک از یک افتالموسکوپ استفاده می کند که دستگاهی متشکل از یک آینه مقعر و یک چراغ با باتری است. آنها از یک چشمی برای معاینه چشم استفاده خواهند کرد.

چشم پزشک ممکن است دارویی برای گشاد کردن مردمک ها و بزرگ کردن دهانه به ساختار چشم به فرد بدهد.

معمولاً افتالموسکوپی برای تشخیص بیشتر ملانوم های چشم کافی است.

  • منبع:‌ healthline
  • درخواست مشاوره رایگان به دایرکت صفحه اینستاگرام یا وب سایت ما مراجعه فرمایید:
    تماس باما
    🔰 دریافت نوبت آنلاین کلینیک سلامت غرب:
    نوبت دهی آنلاین
    🔰 راههای تماس:
    تلفن گویا:
    021-49784
    021-37451000